การมอบหมายงานให้กับพนักงานขับรถที่มีรูปแบบการเดินรถแบบต่อเนื่อง

นภัสวรรณ มั่งมี, นระเกณฑ์ พุ่มชูศรี

Abstract


บทความวิจัยนี้นำเสนอการพัฒนากระบวนการตัดสินใจมอบหมายงานให้กับพนักงานขับรถ ที่มีรูปแบบการเดินรถแบบต่อเนื่อง ซึ่งรถสามารถทำงานรับ-ส่งสินค้าได้โดยไม่ถูกจำกัดด้วยชั่วโมงการทำงานและสถานที่เริ่มต้น-สิ้นสุดการทำงาน เป็นการขนส่งที่พนักงานขับรถสามารถหยุดพักเมื่อครบรอบการทำงานได้ตามจุดต่างๆที่กำหนดให้ ไม่จำเป็นที่จะต้องกลับมาพักยังจุดเริ่มต้นเสมอ โดยเสนอวิธีการตัดสินใจออกเป็น 3 ขั้นตอนหลัก ขั้นตอนแรกเป็นการเลือกพนักงานขับรถที่มีความพร้อมในการทำงาน ซึ่งพิจารณาจากตารางการทำงานพนักงานขับรถ ประกอบกับความต้องการการขนส่งที่เกิดขึ้น ขั้นตอนที่สองเป็นการจัดลำดับของรถเพื่อมอบหมายงาน โดยพิจารณาจากแผนขนส่งที่รับมา ขั้นตอนสุดท้ายเป็นการมอบหมายงานให้กับพนักงานขับรถ ซึ่งพิจารณาหาจุดเปลี่ยนที่เหมาะสมกับความพร้อมของพนักงานขับรถแต่ละคน โดยมีวัตถุประสงค์เพื่อให้สามารถทำงานรับ-ส่งสินค้าได้ตามความต้องการของลูกค้า ด้วยค่าใช้จ่ายการเดินทางในระบบที่ต่ำโดยวิธีฮิวริสติก (Heuristic) จากการทดสอบพบว่าฮิวริสติกที่พัฒนาขึ้นสามารถลดค่าใช้จ่ายในการเดินทางได้ประมาณ 15.23% เมื่อเทียบกับวิธีอย่างง่ายที่มาจากความชำนาญของบุคลากรเพียงอย่างเดียว In this research paper, we develop a decision making process of driver assignment for continuous-routing vehicle. The Continuous-Routing Vehicle allows continuous transportation without limitation of truck operation hours and returning locations. In this case, drivers enable to take routine breaks at designated rest areas without having to return to the hub. This paper presents the development of the decision making process in three main steps. The first step provides a method of searching available drivers based on driver’s scheduling and demands at any given time. The second step presents a method of selecting available vehicles and routes based on available vehicle fleet planning and logistics sequence, accordingly. The final step involves an assignment method of matching a driver to a selected job, taking into account of appropriate driver’s switching points and his/her availability. The objective of this study is to find heuristic approach in order to meet customer’s transportation requirement at a lower travelling cost. Satisfactorily, the developed heuristic reduced the travelling cost approximately 15.23% comparing with the simply job assignment method making by the expert personal.

 


Keywords


พนักงานขับรถ, การมอบหมายงาน, การเดินรถแบบต่อเนื่อง driver, job assignment, continuous-routing vehicle

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.4186%2Fej.v4i3.221

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 License.